Inscenizacja poświęcona jest tematyce ekologicznej. Została stworzona dla dzieci 6 -lenich celem uzmysłowienia im jakie korzyści płyną z dbania o naszą planetę, a jednocześnie przypomina dzieciom o darach jakimi obdarza nas Ziemia. 2007-05-10 22:34:43
INSCENIZACJA EKOLOGICZNA PT. „DWA ŚWIATY”
WYSTĘPUJĄ:
N – narrator Z I, Z II, Z II, Z IV – zajączki G I, G II, G III, G IV, G V – górnicy Dziecko - kosz na śmieci, dzieci - brudne sylwety drzew, dzieci - czyste sylwety drzew, dziecko – komin, grajek
POMOCE: wystrój sali adekwatny do trzech przedstawianych aktów, stroje dzieci.
W przerwach pomiędzy aktami – słuchanie śląskich piosenek.
AKT I N – Teraz opowiem wam o zajączku, który był strasznym bałaganiarzem. Na dodatek niechętnie chodził do szkoły i był niegrzeczny. Pewnego razu, zamiast iść do szkoły, wybrał się na samotną wyprawę w pobliże kopalni. Kiedy tak sobie spacerował spadła mu na nos ogromna, czarna sadza. / Zajączek najpierw skacze po dywanie, nagle łapie się za nos i rozmazuje ręką sadzę /
Z I – Ajaj! Ajaj!!! Ale tu brzydko! Oh, jaki jestem zły! Ciekawe kto jest takim strasznym bałaganiarzem i mnie tak wybrudził! A tak dużo mówi się dzisiaj o eko... eko... a.... o czymś tam. / Z naprzeciwka biegnie Z II /
Z II – Ratunku! Ratunku!!! Duch mnie goni. Ojej, duch: wielki, czarny i śmierdzący!
Z I – Ha, ha, ha od kiedy duch śmierdzi, ha, ha!
Z II – Naprawdę! O pppopatrz tttam – dddduuuuuch, czarny, ojej! / Zajączek skacze i bardzo się boi /
Z I – Aleś ty niemądry. Przecież to jest dym z komina. Wielki, czarny, duuchowaty dym – ha, ha, ha! / Nagle poważnieje /.
Ale popatrz lepiej na mnie. Spadło mi na nos jakieś paskudztwo i okropnie mnie wybrudziło. Nawet futerko mam teraz brzydkie.
Z II – Ha, ha, ha. Teraz ty jesteś niemądry. Przecież to sadza z tej dymiącej kopalni. / Zajączki trzymając się za ręce cieszą się i skaczą do piosenki „Siedzi zając pod miedzą”/
Z I – Wiesz co, chodźmy lepiej do tej kopalni. Jestem ciekaw co się tam dzieje i dlaczego nie dbają oni o eko... eko... a nieważne o co.
Z II – Dlaczego mieliby dbać o echo?
Z I – Nie chodzi mi o echo, ale o coś takiego, co jest związane z czystością. A zresztą, niech tam. Poczęstuj się lepiej cukierkami.
/ Zajączki idąc jedzą cukierki i rozrzucają dookoła papierki. Kurtyna opada i nagle słychać krzyk /
Z I i Z II – Auuu, auuu!!! Boli!!!
AKT II
Z II – Jak tu ciemno i straszno, i okropnie brzydko.
Z I – Gdzie my jesteśmy? / Widok górników pracujących w kopalni. W sali zgaszone światła, palą się tylko latarki /
G I – Jesteście w kopalni. Tutaj pracują górnicy. Świdrem i kilofami wydobywają węgiel, który jest nam bardzo potrzebny. / Do przodu wychodzi górnik w odświętnym stroju /
G II – A ja mam pytonie do zebranych gości. Co można zrobić z węgla? / goście wyliczają korzyści płynące z węgla. A następnie dzieci – górnicy podsumowują /
G I – bez węgla nie byłoby prądu.
G III– Bez węgla byłoby nam zimno.
G IV – Bez węgla nie byłoby zabawek.
G V – Bez węgla nie byłoby świeczek.
G III – Na szychcie ciynszko fedrujymy i momy z tego wielko uciecha. Bo mskuli nas mocie w chałpie ciepło i świyci wom światło. / Wszyscy śpiewają piosenkę pt. „Idzie górnik drogą” i kołyszą się. G II maszeruje, grajek gra na bębenku /
G II – Świat, z którego przyszliście jest brzydki i zaniedbany, ale pokażę wam teraz inny, lepszy świat, w który wszyscy dbają o swoje środowisko i o ekologię.
AKT III / Do sali wchodzi G II, Z I i Z II /
Z I i Z II – Ojej, jak tu jest pięknie.
Z I – jaka czysta, soczysta trawa i piękne, kolorowe kwiaty!
Z II – A jakie śliczne i liściaste drzewa.
Z I i Z II – Tu jest naprawdę cudownie i tak lekko się oddycha.
Z II – O zobacz! / Skaczą dwa śnieżnobiałe zajączki do piosenki pt. „Zajączki” /
G II – O czyste i zadbane środowisko muszą dbać wszyscy ludzie, nie tylko górnicy. W tym nowym, lepszym świecie kopalnie nie zanieczyszczają powietrza dymem z kominów, zakłady przemysłowe nie wypuszczają nieczystości do rzek. Ale również takie zajączki jak wy, jedząc cukierki wyrzucają papierki do kosza, a nie na ziemię. / Dziecko – kosz staje na środku i zajączki wrzucają do niego papierki. Następnie wszyscy wychodzą na środek ustawiając się w rzędach /
Wszyscy razem: Wszyscy musimy ratować naszą Ziemię, dbać o czyste i jasne niebo, piękne drzewa i świeże powietrze. Nie pozwólmy zniszczyć największego klejnotu jaki posiadamy:
NASZEJ ZIEMI
/ Dzieci w rytm muzyki podchodzą czwórkami do widowni, kłaniają się i wychodzą za kurtynę /
Autorka tekstu: Mirela Szymura |